Met stip op nummer 1 de meest gestelde vraag aan mijn bedrijf is, wat kost een filmpje? Als antwoord op deze vraag stel ik altijd vragen in plaats van gelijk een bedrag te zeggen. Er is namelijk geen prijs te noemen als er niet genoeg informatie bekend is over hoe we het gaan aanpakken.
Natuurlijk begrijp ik de behoefte om een inschatting te kunnen maken of een filmpje binnen jouw communicatiestrategie past. Hieronder zet ik alle variabelen op een rij, met een prijsindicatie. Onderaan zet ik op een rijtje wat factoren zijn die de prijs laag kunnen houden, of juist op kunnen drijven.
Deze prijsindicatie is van toepassing op filmpjes die ik vaak maak in de zorgsector voor online gebruik van 1-3 minuten. De basis van deze filmpjes bestaat meestal uit een of meerdere interviews, daarbij komen extra beelden die het verhaal visueel ondersteunen.
In de voorbereidende fase is het belangrijk een duidelijk doel te stellen voor het project, welke boodschap moet bij wie terechtkomen? Daarmee bepalen we de communicatiestrategie. Hoe trekken we de aandacht? Hoe maken we de boodschap visueel? Is 1 filmpje voldoende of kunnen we de boodschap beter opsplitsen in een serie filmpjes? Zijn er verschillende platforms waar je wilt publiceren die een andere aanpak nodig hebben?
Simpel gezegd zijn de kosten van de voorbereiding hoger, hoe meer er nog niet duidelijk is aan het begin van het project. Als je al een concept of script hebt liggen, hoeft er minder te gebeuren.
We kijken altijd samen naar een script en ik geef ideeën of tips hoe we de video effectief kunnen maken. Als laatste in de voorbereiding moeten praktische zaken geregeld worden, zoals een draaidag, personen die in beeld komen, AVG toestemming en de locatie.
De kosten van de draaidag hangen af van de planning, het aantal locaties en de complexiteit van de shoot. Als er meerdere mensen met elkaar in gesprek gaan die allemaal een microfoon, lampen en een camera op zich gericht krijgen, is dat kostbaarder dan als er 1 persoon aan het woord is.
Als we alle interviews en extra beelden op 1 dag kunnen opnemen op een efficiënte manier, scheelt dat in de kosten ten opzichte van elke spreker op een ander moment en een andere locatie.
De kosten van de nabewerking hangen af van de hoeveelheid beeldmateriaal dat is geschoten. Met een goede voorbereiding is het mogelijk om heel gericht te schieten, waarmee er veel minder materiaal eerst bekeken dan weggegooid hoeft te worden.
Naast het monteren zelf is er veel mogelijk aan special effects, mensen blurren, logo animaties, ondertiteling, geluidsbewerking, kleurbewerking etc.
Iets anders wat zorgt voor meer kosten is muziek. Voor het gebruik van muziek is een licentie nodig en het kost tijd om de muziekcatalogus precies het juiste nummer te vinden.
Bij de nabewerking horen ook de ondertiteling, een uitnodigende titel voor het filmpje, een omschrijving met de juiste zoekwoorden, diverse thumbnail opties en montage van verschillende korte fragmenten voor social media.
Een deel van de voorbereiding kun je als opdrachtgever zelf doen. Dat kost tijd, maar scheelt in de kosten. Na een eerste gesprek over het doel en de opzet van de video kun je die zelf uitwerken tot een script. Ik geef dan feedback en tips voor het beste resultaat.
Door extra efficiënt te werken kan de prijs per filmpje lager uitvallen. Door bijvoorbeeld meerdere filmpjes op een dag te draaien, of meerdere korte fragmenten in een ander formaat te monteren en op social media te plaatsen, ligt de prijs per filmpje lager.
Andere factoren zijn:
Complexere producties hebben een hogere prijs. Daar krijg je natuurlijk wel meer voor.
Zaken die een productie complexer maken zijn bijvoorbeeld:
Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Neem contact op voor een offerte op maat.